Tisztelt rabbi, akárhogy olvasom a Tórában leírt mondatokat, én nem Tízparancsolatot számolok össze, hanem többet. Tudna erre magyarázatot adni? Köszönöm.

A Rabbi válaszol:

Köszönöm a kérdést. Kezdjük azzal, hogy magyar “Tízparancsolat” kifejezés nem pontos fordítása a héber Aseret Hadibrot (“Tíz kijelentés”) kifejezésnek. Sőt, ez a terminológia nem is pontos, mivel a Tórában felsoroltak valójában 11-15 parancsolatot tartalmaz, attól függően, hogyan számolunk.

A Szentírás azt mondja nekünk, hogy az Örökkévaló tíz kijelentést közölt, amikor a Tórát átadta a Sínai-hegyen. Ezeket a kijelentéseket aztán I-ten két kőtáblára vésette, és odaadta Mózesnek, hogy így adja át a népnek. Később a Szentírás Aseret Hadevarim, “a tíz kijelentés” néven említi azokat, de más forrásokban mint Aseret Hadibrot néven van említve, ami lényegében ugyanazt jelenti. A zsidó Szentírásban a Talmudon át a Kabbaláig – sehol sem hivatkoznak a szövegre Tízparancsolatként, ezt azért érdemes tudni.

De a kérdésére válaszolva.  A micva, vagyis parancsolat egy isteni utasítás, az embernek  amely bizonyos cselekedetek elvégzésére vagy azoktól való tartózkodásra vonatkoznak. A Tóra egyetlen bekezdésében vagy mondatában több micva /parancsolat is szerepelhet.

A XIII. századi klasszikus mű, a Sefer HaChinuch, egy aprólékosan összeállított felsorolást jegyez le, és ott 14 parancsolatot azonosít.

1. Tudni, hogy van egy Isten.

2. Ne gondoljatok másra Istenen kívül.

3. Ne csinálj magadnak bálványt.

4. Ne imádd azokat.

5. Nem szabad bálványt imádni, azon a 7 fajta módon, hogy azt a bálványimádó népek teszik

6. Ne vegyük a szánkra Isten nevét hiába.

7. Szenteld meg a Szombatot.

8. Ne végezz tiltott munkát a hetedik napon.

9. Tiszteld apádat és anyádat

10. Ne ölj.

11. Ne kövess el házasságtörést.

12. Ne rabolj el semmit ami nem a tiéd.

13. Ne tanúskodj hamisan.

14. Ne kívánd,  és ne tervezd más tulajdonát megszerezni.

 

De ha 14 parancsolat van , akkor miért csak 10-et említünk? Tehetjük fel újfent a kérdést.

A zsidó bölcsek, úgy vélték, hogy az első parancsolat (“Én vagyok az Úr, a te Istened”) nem tekinthető parancsolatnak. hiszen ez a micva nem létezhet a parancsot kiadó Isten nélkül. Nachmanidész, tovább szűkíti a kört, mert számos mondatot általános tilalom közé sorol, mint pl a bálványimádásra vonatkozó részeket. Ugyanez igaz a “Ne kívánd” részre is.  Ez kétszer szerepel a Tórában, egyszer a Kivonulás egyszer pedig a Mózes ötödik könyvében. A kivonulás könyvében a “ne kívánd “ /Lo tachmod/. A Mózes ötödik könyvében azonban mint / Lo titaveh/ van leírva kiegészítve más mondattal, “Ne kívánd felebarátod házát, földjét stb.“.

A “Lo titaveh” a vágyakozás tilalmára utal, mint például vágyakozom olyan házra vagy dologra ami nekem nincs meg és tudom, hogy emögött valami irigység bújik meg, míg a “Lo tachmod”  olyan dolgokra vonatkozik amit meg akarunk szerezni, bármi áron, beleértve a tisztességtelen módon való megszerzését valaminek. Az igaz, hogy gyakran hivatkozunk az Aseret Hadibrotra úgy, mint a Tízparancsolatra, az is tény, hogy a Tóra “Tíz kijelentésnek” nevezi ezeket a parancsolatokat, és soha nem utal rájuk a bennük foglalt micvák száma szerint. De azt tudnunk kell, hogy az Aseret Hadibrot nem a bennük található konkrét micvák miatt jelentős, hanem inkább azért, amit azok képviselik  a teljes Tóra átadását a zsidó népnek.

A Rabbi

A Rabbi válaszol

Parancsolat – de mennyi is?

2024.05.29.