“Ha lesz valakinek makacskodó és ellenszegülő fia, nem hallgat atyja szavára, sem anyja szavára, megfenyítik őt, de nem hallgat rájuk.”( V.Mózes 21:18)
A hetiszakaszban az önfejű és lázadó fiú sajátos tórai törvényét olvassuk. Ahhoz, hogy egy fiúról kimondják, hogy makacskodó, ellenszegülő annak szokatlan feltételei voltak. A következők voltak ezek a feltételek:
Nagyon rövid idő alatt kellett a fiúnak makacskodóvá és ellenszegülővé válnia. Lopni valamennyi húst és inni némi bort. A szülőknek azonos magasságúaknak, megjelenésűeknek kellett lenniük, sőt még a hangszínüknek is azonosnak kellett lenni.
Makacskodó és ellenszegülő fiú soha nem volt és a jövőben sem lesz, mivel lehetetlen volt teljesíteni az összes követelményét ennek a tórai törvénynek ahhoz, hogy alkalmazhassák azt. Akkor miért adta a Teremtő ezt a törvényt? Mert jutalmat kapnak amiért tanulják és magyarázzák ezt a jogszabályt. (Szanhedrin traktátus 71a)
Rabbi Israel Salanter (1809-1883) kíváncsi ennek a kijelentésnek a mondanivalójára. Végül is, érvel a rabbi, nem elég óriás a Tóra e törvény nélkül ahhoz, hogy elegendő témát kínáljon a tanuláshoz, kommentáláshoz és a Tóra-tanulmányozás jutalmának elnyeréséhez? Rabbi Izrael azt mondta: az ember 1000 évig élhet, és még mindig nem meríti ki a Tóra-tanulmányozásból nyerhető jutalmát.
A Ki Técé szakasz négy verssora és a Szanhedrin traktátus 7 fóliója nélkül, a makacs és ellenszegülő fiú törvényének tanulása nélkül is elnyeri a jutalmat.
Arra a következtetésre jutott, hogy a makacs és ellenszegülő fiú törvényét önmagában is érdemes tanulni, anélkül, hogy a „valós világra” bármiféle vonatkozása lenne. A tanulás célja, hogy az embert cselekvésre késztesse és az értékes „eredmény orientáltság”. Rabbi Izrael pedig azt tanítja, nem szabad azt gondolnunk: a tanulás lényege az, hogy tudjuk, „mit tegyünk”. Még, ha valami soha nem is lesz a gyakorlatban lényeges, akkor is érdemes I’sten szavának tanulása .
A Teremtő adott egy parancsot, ami semmikép nem lesz nélkülözhetetlen és a jövőben sem lesz alapvető . Soha senki nem viszi a fiát vallási bíróság elé , mert “makacskodó és ellenszegülő”.