Hallottam, hogy a nagyünnepek alatt Isten beírja az emberek nevét egy könyvbe. A kérdésem, honnan származik ez a tanítás? Nagyon köszönöm a választ.
A rabbi válaszol:
A Talmud (Ros Hásána 32b) azt mondja, hogy Ros Hásánákor, I-ten mindenkinek a nevét beírja a három könyv egyikébe. Az igazak neveit az Élet Könyvébe, a gonoszok neveit a Halál Könyvébe, és a kettő közöttiek neveit Jom Kipurig felfüggeszti.
Valójában az emberek többsége, se nem teljesen jó, sem nem teljesen rossz. Inkább fele-fele, így van még néhány napunk Jom Kipurig, hogy a mérleg nyelve átbillenjen a jó irányba. Ezért ajánlja a Zsidó Törvénykönyv, hogy ez idő alatt tegyünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy jó és segítő dolgokat tegyünk.
Van olyan érvelés, ami arról szól, ha valaki 50-50 százalékos, akkor nyilvánvalóan nincs szüksége semmiféle drasztikus változásra. Elég, ha csak egy kis jó dolgot tesz, és máris a mérleg nyelve átbillen az 51-49% -re és ekkor nincs is miért aggódnia.
De ez egy nagyon hibás számítás, ugyanis a “mérleg” nem egy jó kontra rossz számjátéka. Ezt nem kg-ban vagy centiben mérik, az Örökkévaló a szívünket vizsgálja, és aszerint hozza meg a döntését.
Persze, bárhol is tartunk, fontos, hogy annyit tegyünk bele, amennyit csak tudunk. De amit igazán keresünk, az nem más mint- az egyetlen nagy döntés, amely valóban megváltoztat bennünket.
És most következzék egy nagyszerű történet:
Egyik évben Ros Hásána Sábeszre esett, (ugyanúgy mint idén) és rabbi Jichák odament a zsinagóga elé, hogy imára vezesse a közösséget. Mielőtt elkezdte volna az imát, az égre nézett, és így szólt:
“Istenem, ma Sábesz van, a Te szent Tórádban azt tanítottad nekünk, hogy Sábeszt csak életmentés céljából szabad megszegni. Én most követelem, hogy tartsd be a törvényeket, amelyeket Te adtál nekünk. Hát nem tudod, hogy Sábeszkor tilos az írás? Így nincs jogod senkit sem bejegyezni a Halál Könyvébe. Csak azért szegheted meg a Sábeszt, hogy az egész emberiséget bejegyezd az Élet Könyvébe!”
Ez a kívánságom, hogy minden nevet az élet könyvébe jegyezzen be a Mindenható.
A rabbi