Ez itt a kérdés, vagyis: be szabad-e lépni hívő zsidónak a Templom-hegyre, ahol az első és a második Szentély állt, és ahol a hit szerint felépül majd a harmadik? Nemzeti öntudat vagy a rabbinikus döntések sorozata az, amit szem előtt kell tartani? Erre igyekszünk választ találni az alábbiakban.

A legutóbb megválasztott országos főrabbik[1] hivatalba lépésükkor aláírták az évtizedekre visszamenőleg elődjeik által is jóváhagyott okiratot, amely megtiltja a belépést a Templom-hegy egész területére. Olyan ismert, megfellebbezhetetlen tekintélyű nagyságok neve szerepel a korábbi aláírók között, mint például Ovadia Yosef, Avraham Shapira, Mordechaj Eliyahu vagy Eliyahu Bakshi-Doron.

Yitzhak Yosef országos szefárd főrabbi véleményében kifejtette, hogy a hívő zsidókat korlátozó halachikus tilalmakon túlmenően a világ nemzeteivel szembeni fölösleges és felelőtlen provokációt lát a kérdésben, akárcsak a nemzeti vallásos irányzathoz tartozó elődjei, élükön Avraham Yitzhak Ha’cohen Kook rabbi és fia, Zvi Yehuda Ha’cohen. Utóbbi így fogalmazott:

„Nem erősítjük meg Izrael fennhatóságát olyan áron, hogy átlépünk a tórai tilalmakon.”

A legbírálóbb szavak azonban apjától, Kook rabbitól származnak, méghozzá Edmond de Rothschild báró 1914-ben tett Templom-hegyi látogatására reagálva, amelyet istenkáromlásnak nevezett és hangsúlyozta, hogy ezzel a báró nagyobb mértékű rosszat követett el, mint amennyi jót tett az erec israeli zsidó településeknek nyújtott adományaival.

Az első Szentély

Ezzel szemben Slomo Goren, aki előbb katonai, majd országos főrabbi volt, a hatnapos háború után rendszeres istentiszteleteket akart rendezni a Templom-hegyen. Részben konkrét tilalom hiányára hivatkozott, részben nemzeti érdekből fontosnak tartotta volna a vallásos zsidó jelenlét demonstrálását. 1967-ben tisa be’áv gyásznapja alkalmából közös imádkozást szervezett, sőt egyik társa egy tóratekercset is odavitt a hegyre.

A döntéshozók egyetértenek abban, hogy halachikus szabályok tiltják a belépést az egykori Szentély területére. Hiteles források szerint azonban a szent hely mai méretekre átszámítva 250 négyzetméter volt, ma azonban Heródes király jóvoltából a terület jóval nagyobb. Kérdés, lehet-e biztosan tudni, ezen belül hol állt a Szentély és meg lehet-e kerülni azt a helyet, vagy pedig nincs biztos adat, mert akkor az egész terület belépési tilalom alá esik. A hatnapos háború után összeült a főrabbinátus tanácsa és úgy döntött, hogy miután a hely szentsége soha nem szűnt meg, tilos belépni a Templom-hegyre, amíg felépül a harmadik Szentély.

A második Szentély

Az ellentábor Goren rabbi véleményére támaszkodik, aki egy katonai műszaki egységgel végzett mérések után kijelentette, hogy a Szentély ott állt, ahol ma a Szikladóm, ezért oda tilos bemenni, de a környékére szabad. Más források azonban más területekre teszik a Szentély helyét.

Végül is Goren rabbi kisebbségben maradt véleményével, ráadásul Yisser Yehuda Untermann askenázi és Yitzhak Nissim szefárd országos főrabbi nem nézték jó szemmel ténykedését. Zerach Warhaftig vallásügyi miniszter összehívta a szent helyeket felügyelő miniszteri bizottságot, akik egyhangúlag az országos főrabbik mellé álltak, így Goren rabbi kénytelen volt visszalépni kezdeményezésétől. A halachikus vélemények mellett olyanok is vannak, amelyek ideológiai indokokat vetnek fel: a Szentélyt Izrael népének bűnei miatt rombolták le, így elsősorban az erkölcsi-szellemi felemelkedésen kéne munkálkodni és nem a szent hely fizikai felépítésén.

 

Forrás

Jegyzet:

[1] Izraelben egyidőben két országos főrabbi: askenázi és szefárd van hivatalban

Magazin

Menni vagy nem menni?

Somos Péter