Tisztelt Rabbi, tanítana pár szóban a Tálitról és a rajta lévő szálakról és annak mélyebb jelentéséről? Nagyon szépen köszönöm.
A Rabbi válaszol:
Kedves kérdező, persze nagy örömmel tanítok erről. A zsidó imakendő, héberül tálit, az egyik legikonikusabb zsidó szimbólum. Ugyanis, sokszor amikor a zsidó imára gondolunk, akkor olyan emberekre gondolunk, akik imakendőjükbe , tálitjukb
A tálit egy szögletes sarkokkal szőtt ruhadarab. Minden sarokban szálak lógnak, és ezeket nevezzük ciciteknek. A tálit minden eleme gazdag a szimbolikában. Titokzatos módon a ruhát a teremtés metaforájaként is használják. A zsoltárokban a következőképpen fogalmaz a zsoltár írója:
Istenem, igen nagy vagy, fenségbe és méltóságba öltöztél, világosságot vettél magadra, mint egy köpenyt. Ő az, aki sátorként feszítette ki az eget? / zsoltár 104:1-2/
A midrás leírja, hogy Isten, hogy úgy mondjam, beburkolta magát, mint egy köpenybe a világ teremtése során, és hagyta, hogy ragyogása betöltse a világot.
De mi a mélyebb jelentése ennek a metaforának?
A ruházatot arra használjuk, hogy beburkoljuk, azaz elrejtsük a testünket. A Mindenható úgy teremtette a világát, hogy elrejtette magát abban, és ugyanúgy nekünk is el kell rejteni magunkat a felületes, bámészkodok elől. A tálitnak mind a négy sarkára cicit rojtok vannak kötve. Ez jelképezi azt a világot, amelyben élünk, egy olyan világot, amelyet Isten spiritualitással van jelen, egy olyan világot amit nekünk adott át, azért, hogy javítsunk azon.
Amúgy a héber cicit szó azt jelenti, hogy bámulni, ez azt jelenti, hogy Isten figyel minket a teremtés szövetén keresztül. A cicit szálak fehér és kék színe szintén jelentős. Minden embernek felelőssége és lehetősége van arra, hogy pozitív hatást gyakoroljon a társadalomra. A fehér szín, amely a szándék tisztaságát jelzi, meghatározza ennek az akaratnak a komolyságát. A kék szín az ég kékjére utal, amely az ég felé irányítja figyelmünket.
Ez analógia arra, hogy folyamatosan lássuk, hogy minden végső soron Istenhez vezet, és segítsen abban, hogy észrevegyük tetteink következményeit.
A Rabbi.