Lót Szodomában akart javulást!
Heti tórai olvasmányunkból, Ezekiel könyvéből és a különböző midrásokból kirajzolódik, hogy Szodomában ideológiai-jogi ellenállás volt a jótékonysággal szemben,, Szodomában törvény volt, amely megtiltotta a jótékonyságot. A kérdés az, hogyan jut el egy társadalom ilyen állapotba? Nem más miatt, mint ahogy látjuk, hogy nagyon gazdag volt, ahogy azt olvassuk a Tórában:” Erre Lót felemelte szemeit és látta, hogy a Jordán egész síksága csupa bővizű föld, mielőtt az Örökkévaló elpusztította Szodomát és Gomorát; olyan volt mint az Örökkévaló kertje, mint Egyiptom országa, Cóár felé.” (1Mózes 13:10). Sodomában először jelent meg az emberiség történetében az a gondolat, hogy olyan társadalmat építsenek, ahol semmi sem hiányzik. Valójában ez a messiási társadalom, az ideális világ gondolatának előkészítése. E háttérrel érthető, egy ilyen társadalomban, hogy amikor valaki jótékonykodik, felfedi azt a tényt, hogy a világban még mindig van hiány. Szodomai emberek úgy döntöttek, hogy mivel bizonyos értelemben eljutottak egy messiási világba, el kell szakadni a világtól ahol még mindig vannak szűkölködök. Ez volt az erkölcsi problémák gyökere . A megközelítés egyik következménye az volt, hogy úgy vélték, mivel a világ tökéletes az ő szempontjukból ezért nekik nincs szükségük gyerekeket hozni a világra.
Mit keresett Lót Szodomában és miért imádkozott Ábrahám a gonosz városok lakóinak megmeneküléséért?
Lót megakarta változtatni Szodoma lakóit, nem azért jött, hogy megjavítsa az egész világot, ö Szodomában akart javulást elérni. Bár küldetésében kudarcot vallott, mégis látjuk, hogy ebből a folyamatból egy pozitív személyiség emelkedett ki -Dávid király, a zsidó nép legnagyobb királya. : “Azt mondta rabbi Izsák: »megtaláltam Dávidot szolgám« – hol találta meg őt? Sodomában. Mikor volt ez?
“ És amint felkelt a hajnal, az angyalok sürgették Lótot, mondván: Kelj fel, vedd feleségedet és ittlévő két leányodat, hogy el ne pusztulj a város bűnei miatt. De ő késlekedett; ekkor a férfiak megragadták kezét, felesége kezét és két leánya kezét, minthogy az Örökkévaló megkönyörült rajta, kivezették és otthagyták a városon kívül.(1 Mózes 19:15) – a hajnal a bölcsek nyelvén a megváltást szimbolizálja. Más szóval, az elképzelés, hogy lehetséges elérni a megváltást és az ideális társadalmat Sodomából indult el. Sodoma valóban a legalacsonyabb hely a világon – mind földrajzilag, mind erkölcsileg -, de Lót lányai által innen pattant fel némi szikra. És az a kihívás, hogy felemeljük a szikrákat a mélységből. Ábrahám azt gondolhatta van valami, ami megmenthető Sodomában. De számára ez még extrémebb volt és egy Midrás nagyon kemény mondatot adott Ábrahám szájába: “Az egész föld bírája nem fog igazságot tenni?!” Ha a világot kéred, nincs törvény és ha ítéletet kérsz, nincs világ.” Más szóval, Ábrahám kezdetben ellenzi büntetését a gonoszoknak . Számunkra ez rejtélyesnek tűnik, mivel Sodoma egy rendkívül korrupt társadalom, amely ha nem pusztul el, továbbra is kárt okoz. Hajlandó Ábrahám felelősséget vállalni minden gonoszságért, ami az egész világon terjed? Természetesen nem. De Ábrahám azt keresi mit lehet megmenteni Szodomából és azért könyörgött I’sten ne sújtson le a törvény teljes szigorával, ne alkalmazza azt.. Nem szabad elfelejtenünk Ábrahám végül elfogadta a Teremtő ítéletét, és visszavonult