Hanuka ünnepének lényege a csoda hirdetése. A csodáé, mely a Szentélyben történt, mikor az egy napra elegendő olaj nyolc napig égett. A csodáé, mely azóta is megtölti a szívünket és az ünnepet fénnyel, hősiességgel és bátorsággal minden alkalommal, amikor a hanukiában táncoló lángokra tekintünk.
Ha azonban az ünnep maga hiányzik a szívünkből, akkor a hanukiában lobogó gyertyák lángja sem fog jelenteni semmit. Rutinszerűen is elő lehet készülni, megfőzni az ételeket, ajándékot venni, tényként kezelni magát az ünnepet. De valami igazán fontos hiányozni fog belőle, ez pedig maga a szeretet! A szeretet az, ami közel hoz bennünket egymáshoz, toleránsabbá, nyitottabbá tesz.
Tanuljunk egy kicsit az olívaolajról!

Egy olajfa élettartama többezer év. Napjainkban az Olajfák hegyén található olyan fa is, amely 2000 éves, a mai napig virágzik és termést hoz. Egy fa terméséből évente 70-80 liter olajat is elő lehet állítani. Az olívabogyó Izrael hét szent növényének egyike. Biztos tudásunk alapjaként ismételjük át, melyekről is van szó! Ezek pedig: a búza, az árpa, az olíva, a szőlő, a datolya, a füge és a gránátalma.

A Talmudban olvashatjuk:
„Miért mondják Izrael népére, hogy olyan, mint az olajfa? Az olajfa levele sem nyáron, sem az esős időben nem hullik le, Izrael nem szűnik meg soha, sem ezen a világon, sem egy következőben.”
A zsidó népet ezért szokás az olajhoz hasonlítani. Hiszen jellemzően más folyadékokkal nem keveredik, megmarad különállónak, gondoljunk csak a víz tetején úszó olajra.
A zsidó hagyományban az olívaolajjal először Jákov ősapa történetében találkozunk.
„És fölkelt Jákov kora reggel, vette a követ, melyet feje alá tett és tette azt oszlopnak, és öntött olajat a tetejére” (1Mózes 28,18).
A főpap, majd a későbbiekben a próféták és királyok felkenéséhez is „kenőolajat”, héberül semen hámischá-t használtak, melyből egy kicsit a fejre öntöttek. Innen származik a mesiách szó, ami felkentet jelent.
Elkészíteni csak a Tórában leírtak szerint lehetett, használni pedig csak az arra illetékesek használhatták. A Szentélyben álló hétágú lámpásban, a menórában is ugyanilyen olívaolajat használtak, amin rajta volt a kóserságot igazoló főpapi pecsét. A harcok során azonban az olaj tárolására szolgáló korsók összetörtek, csupán egy korsó maradt épen, és mint tudjuk, az az egy napra elegendő olaj nyolc napig égett. Pont annyi ideig, amennyi az új olaj előállításához kellett.

Izraelben az olívát nem csak étkezésre használták és használják napjainkban is, hanem kozmetikumokat és gyógyszereket készítettek belőle, és készítenek a mai napig. Az olívaolaj nem csak finom, de egészséges is! Mivel E- és K-vitaminokban nagyon gazdag, erősíti az izomsejteket. Reuma és ízületi gyulladás esetén is hasznos lehet. Gyomorsavcsökkentő hatása is kiemelkedő, csökkenti a koleszterinszintet.

Hanuka napjai alatt a gyerekek és akár mi felnőttek is egy furcsának tűnő, ám annál izgalmasabb “szerencsejátékot” játszanak, játszhatnak. A neve pörgettyűzés vagy trenderlizés. Amivel pedig játsszuk, azt trenderlinek, pörgettyűnek, szövivonnak, dreidelnek nevezzük.
Természetesen ennek a játéknak is története van.
A szír-görög megszállás alatt a zsidóknak tilos volt a Tóra tanulmányozása, ezért amikor egybegyűltek, mindig kéznél volt ez a kis pörgettyű, hogy a megszállók azt higgyék, csak játszani gyűltek össze. A játék úgy zajlik, hogy minden gyerek egyenlő számú cukorkát, diót vagy mogyorót kap, amik pedig megmaradnak, azok a bankot alkotják. A játékosok egyesével pörgetnek, és aszerint, hogy ki és milyen szerencsésen pörget, be kell tennie a bankba vagy pedig kivehet onnan.
A trenderli négy oldalán egy-egy héber betű olvasható. Ezek a nun, a gimel, a hé és a pé vagy sin betű, melyek egy mondat szavainak kezdőbetűi: nész gádol hájá po (vagy sám), nagy csoda történt itt (vagy ott), ez attól függ, hogy Izraelben vagy azon kívül, a diaszpórában vagy más néven a gálutban élünk-e.
Nézzük meg, hogy mit is jelentenek számunkra a betűk a pörgetés után!

Nun נ, nichts, semmi. A játékosnak annyi cukorkája marad, amennyi volt. A következő játékos jön.
Gimel ג, ganz, egész. A játékos az összes cukorkát kiveszi a bankból. Ezután mindenki betesz egyet-egyet, hogy folytatni lehessen a játékot.
Hé ה, halb, fél. A játékos a cukorkák felét veheti ki (ha páratlan számúak, akkor felfelé kerekítünk).
Sin ש, stell ein. Tegyél be egy cukorkát a bankba.