Hogyan kell látnunk Dövárim – Mózes ötödik könyvét összehasonlítva a Tóra másik négy könyvével?
Dövárim- Mózes ötödik könyve izgalmas, mert Mózes stílusában íródott. Mózes sajátos stílusában beszél Izrael fiaihoz életének utolsó öt hetében, miközben a nép készül a honfoglalásra. Az említett stílusváltás arra tanít bennünket, hogy a Tóra az emberek szellemi és lelki fejlődésének szintjéhez alkalmazkodik. Például, amikor Izrael gyermekei elhagyták Egyiptomot közvetlenül a tengeri dal után így mondta az örökkévaló izrael népének :
“ועתה, אם שמוע תשמע לקול ה’ א-לוהיך… כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך”
”Ha hallgatni fogsz az Örökkévaló a te I’stened szavára…. mindama betegséget, amelyet Egyiptomra bocsátottam, nem fogom rád bocsátani”.
Vagyis – annak érdekében, hogy ne legyünk betegek, érdemes megtartani a micvókat – a parancsokat.
Ez a kivonulás könyvének a stílusa, ami egy rabszolga néphez szól, aki bálványimádó volt a midrások a hagyományos magyarázatok szerint. Ez az elemi igazság fennmarad- az Exodus könyve ugyanis a Tóra része. A kérdés az, hogy mi az arány és milyen súlyt kell adni ezeknek a dolgoknak a Tóra ötödik könyvében elhangzó dolgokkal szemben, mert a lelkünknek van egy része, aminek a Kivonulás könyvének stílusára van szüksége, melyet meg kell gyötörni és ijeszteni és a büntetést nem szabad szégyellni, ha szükséges.
Mózes ötödik könyve ezzel szemben megmutatja az idealista erkölcsi magasságot, amelyre törekednünk kell:
.ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת
És melyik az a nagy nemzet, melynek oly igazságos törvényei és rendeletei vannak, mint ez az egész Tóra…
!שבת שלום ומבורך
Békés és áldott szombatot kívánok!