Kedves Rabbi!
Úgy látom, hogy az imakönyvek I’sten nevét gyakran két “jud” “ יי “ betűvel jelezve írják le. Ez I’sten neve? Tudna erről adni egy kis tanítást a számomra?
Nagyon köszönöm.
A Rabbi válaszol:
Nagyon jó a kérdés. Az igazság az, hogy a kettős “jud” betű amely I’sten neveként van feltüntetve az nem más, mint egy szimbólum két betűje. Kabbalisztikus hagyomány szerint, van egy háromszög alakú jelkép I’sten nevéhez, amely áll a háromszög alján két jud, és a háromszög csúcsán egy váv betűből.
E három betű gemátriája azaz numerikus számértéke huszonhat, amely megegyezik I’sten kimondhatatlan nevével a tetragrammatonnal vagyis a négybetűs I’stennévvel.
A nyomtatás bevezetésekor azonban a nyomdászoknak gondjaik voltak az oldalirányú váv betű beírásával. Így egyszerűsítették ezt a három irányú jelkép rendszert csak a két judra “ יי “ – amely így I’sten nevének új, leírásává vált!
Azt tudnunk kell, hogy mivel ez a szimbólum nem I’sten nevének tényleges leírása, így nem rendelkezik I’sten nevének igazi szentségével sem, de ez nem jelenti azt, hogy ne legyünk tisztelettel a leírt betűk és annak jelentése felé. Ezt úgy tudnám jól bemutatni, hogy a magyar I’sten szó sem rendelkezik azzal a szentséggel mint a héber tetragrammaton négy betűje, mégis tisztelettel bánunk és kezeljük mikor I’sten nevét leírjuk.
Ezzel kapcsolatban, nemrég olvastam egy nagyon kedves történetet rabbi Jichak Breitowitz tollából.
Egy apa tanította kisgyermekét a Tóra és az imák olvasására. Amikor a fiú odaért a kettős “jud” betűhöz ami I’sten nevét hivatott jelezni, kimondta, hogy „Jih, Jih”. Az apa ekkor elmagyarázta, hogy ha két jud betűt lát együtt, akkor ilyenkor I’sten nevét mondjuk.
Ekkor a fiú kijavította ahogy az apja tanította és folytatta az olvasást tovább. Amikor a vers végére ért, két jud betű szerű szimbólumot látott, ami igazából csak egy kettőspont volt, mellyel általában a héber verseket osztják fel, és a két kis jud szerű szimbólumot látva ismét kimondta I’sten nevét. Az apa megint kijavította, és ezt mondta a fiának: – Amikor a két “jud” betű együtt van, akkor I’sten nevét mondjuk, amikor viszont egyik a másik felett van, akkor nem.
Majd így folytatta, tudod fiam a “jud” betű majdnem megegyezik a jiddis „Jid” – azaz zsidó – szóval. Így amikor két zsidó egymás mellett van, mint két egyenlő és egymást segítő ember, I’sten jelenléte mindig velük van, amikor azonban az egyik a másik felett akar állni, és így lenézően tekint a másikra, I’sten nem fog megjelenni közöttük!
A Rabbi