A bírák hetiszakasza mondatok számában rövid, de nagyon gazdag azokban a törvényekben amelyek az izraeli társadalom négy intézményét hozzák létre és működésének törvényi keretet szabnak.
A négy jelentős intézmény: a királyság, az igazságszolgáltatás, a papság és a prófétaság
A király vagy királyság végül is az a politikai intézmény, amit nevezhetünk „világinak” a szó eredeti értelmében. Nem abban az értelemben, mint a vallás ellenfele de ami a hétköznapokkal foglalkozik. A monarchia kétféle rezsim formájában fejezhető ki, amelyeket ma a világ elfogad: Az egyik a monarchia, a másik a demokrácia.
A második intézmény az igazságszolgáltatás aminek csúcsán a Szanhedrin a legfelsőbb zsidó törvényszék állt, ami kormány formájában működik. A klasszikus irodalomban „oligarchia” néven ismert az a hatalom ami egy viszonylag kis csoport kezében összpontosult. Ez a nemzet válogatott csoportja volt, az elit. Nem voltak választások a Szanhedrinbe való bekerüléshez. Amikor egyik tagja például meghalt maguk választottak egy személyt kívülről. Ez egy oligarchikus kormány volt, amely nem az államügyekben, hanem a vallási törvényekben döntött és irányított.
A Tóra törvényei különállóak, és a politikai kötelesség törvényei is.
Templomi és az istentisztelet kérdéseiben megjelenik egy harmadik személy – a pap. A főpap egy egész intézmény vezetője.
A próféta egyedülálló szerepet játszik.
A próféta egy olyan módszer nevében jött, amelyet ‘anarchiának’ nevezhetünk – azért jött, hogy megszüntesse a többi intézmény hatáskörét.
A próféta vallás jogi tekintélye abban nyilvánul meg, hogy képes elrendelni ideiglenes parancsot – ideiglenesen visszavonni vallási törvényeket. A Tóra valamiféle elem által helyet akart adni a törvények megváltoztatásának, hogy egy időre eltörölje a többi intézmény abszolút voltát, annak érdekében, hogy teljessé tegyük azt, ami nem mindig szerepelhet jogszabályban.
A Tóra néhány ezer évvel előzte meg és már ismerte a „hatalmi ágak szétválasztásának” modern elképzelését. Valószínűleg a Tóra azt akarja megtanítani nekünk, hogy lehetetlen, hogy az emberi társadalom bármely intézménye minden hatalmat összpontosítson, hiszen Izrael kormányzásának egyetlen és kizárólagos forrása csak a Mindenható.