Tisztelt Rabbi!
Egyetemista vagyok és a szakdolgozatomat a generációk közötti folytonosságáról írom. A kérdésem az, hogy a zsidó közösségek és emberek hogyan tudták nemzedékek során keresztül megőrizni és átadni a vallási hagyományt a következő generációk számára?
Köszönöm a válaszát.
A Rabbi válaszol:
Tisztelt kérdező, a kérdése nagyon aktuális, hiszen a zsidó közösségek talán legnagyobb próbatétele pont az, hogy hogyan lehet megtartani az őseinktől kapott hagyományokat, úgy hogy a kor kérdéseire is megfelelő és használható választ tudjunk adni.
A Tóra két felismeréssel szolgál számunkra: Először is, az 1Mózes 46:28 -ban, olvassuk, hogy mielőtt a zsidó nép elköltözik Egyiptomba, Jákob mindenkit megelőzően elküldte Júdát, hogy intézzen el mindent mire odaérnek.
A Midrás /zsidó mesélő, moralizáló vallási gyűjtemény/ le is írja Júda előkészületeit, ez nem volt más mint az oktatás.
Vagyis, ahhoz, hogy a folyamatosság megtudjon maradni a zsidó közösségekben az oktatás prioritása volt az elsődleges szempont.
Másodszor, a Midrás azt is mondja, hogy amikor Jákob és családja megérkezett Egyiptomba, egyezséget kötöttek az asszimiláció megakadályozása érdekében.
Megállapodtak abban, hogy nem változtatják meg a nevüket, nem változtatják meg öltözködési szokásaikat és nem hagyják el a nyelvüket sem. Ezek jelentették a biztosítékát annak, hogy megfelelő távolságot tudjanak tartani a külső hatásoktól.
Ezeket az elveket alkalmazva sikerült a zsidóságnak egyben maradni az évezredek során.
De ahogy utaltam rá, a mai világban több kihívás előtt állunk, mint volt akár húsz harminc éve, és sajnos ha belegondolunk az új korok hatásai nagyon lehangolóak.
Nagyon sok fiatalt nem lehet megszólítani. A kedvetlenség és az érdektelenség uralja le a mostani generációt, amely kihat a közösségeinkre is.
A kérdés, hogy hogyan lehet megfordítani a hajót amelyen éppen ülünk?! Hogyan tehetjük újra érdekessé és elfogadhatóvá a Tóra szavait?
Meg vagyok győződve arról, hogy ha elköteleződünk a hagyományaink tisztelete mellett és hitelesen azt közvetítjük azok felé akik most azért nem akarnak csatlakozni közösségeinkhez, mert elegük van a sok egymást romboló és becsmérlő szavakból és tettekből, akkor megjön a változás is.
Azzal, hogy megújítjuk elkötelezettségünket elődeink által lerakott alapok felé, tudunk támaszt találni magunk felé is.
A Tóra szó szerint több ezer lehetőséget kínál a zsidó identitás rendszeres kifejezésére. Csak meg kell találni azt a formáját, ami a legnyitottabban és emberközelibben szólítja meg a közösséget, a fiatalokat. A Tóra alapelve, hogy ha megtanultál valamit a Tórából, akkor azt köteles vagy tovább adni. Más szavakkal, ha nem fontosak nekünk azok akiket ez érdekelhet, akkor kire számíthatunk a jövőben?
Egyszóval a lehetőségek végtelenek.
A jutalom viszont örök.