Hanuka zárónapján – december 26-án – írom ezeket a sorokat, kicsit megfáradva 8 nap folyamatos evésétől, tudom, hogy keresztény testvéreim többsége sem lehetett ezzel másképpen, biztosan laktató volt az ünnepi ételsor. Jellemzően a december 27-30 közötti időszak az általános pihenőidő terepe, kivéve azok számára, kik ilyenkor is munkában, szolgálatban vannak. Nem akarom nagyon megterhelni a kedves olvasót, jöjjön valami könnyedebb iromány: az egyik legnagyobb internetes zeneszolgáltatónál, a Spotify-nál már  10 napja elérhetőek a 2022-es hallgatottsági listák. Nézzük meg, hogy akikről 2022-ben szó esett a ZSIMAgazinban, azon előadók hogyan teljesítettek az online térben.

A beat-rockzene alapjait az amerikai Elvis Presley, a brit Beatles és a Rolling Stones rakta le, Elvisről és a Stonesról itt olvashat, míg a Beatles-el ebben az írásban foglalkoztam. A Király havonta 35 millió hallgatót jegyez a Spotify-on, a gombafejűek 25 milliót[1], míg a pimasz rock and roll örökifjú bajnokai 22 milliót. Érdekes, hiszen a mai napig aktív Stones éri el a három alapító atya közül a legkevesebb hallgatót.

Rolling Stones

Hogy ez sok vagy kevés? Néhány példa: az angol Queen zenekar – 31 évvel legendás énekesük, Freddie Mercury halálát követően – majd 50 milliós eléréssel büszkélkedhet. Az amerikai rapper, Eminem-nek 62 milliós tábora van, míg a most menő Ed Sheeran popénekes 81 milliós hallgatótábort ér el.

A stílusok alapján a 2021-es összesített arányok az alábbiak: a negyedik legjátszottabb stílus volt a rock 31,8 milliárd streammel, a pop (145 milliárd), a hip-hop (83,2 milliárd) és a latin zenék (55,9 milliárd) után. Az első ötvenezer legtöbbet hallgatott előadó műfaji megoszlásában is a popzene vezet (23 százalék), nyomában a hip-hoppal (17 százalék), az elektronikus zenékkel (16 százalék) és a rockkal (14 százalék). Ezután a latin kategória következik (6 százalék), majd az R&B (4 százalék) és a metál (3 százalék).[2]

A 2023 májusában hazánkban is koncertező John Michael Osbourne-al, akit mindenki Ozzyként ismer, ebben a cikkben foglalkoztam. A rock jóságos öregapja szólófelületén majd 8 milliós hallgatottsággal rendelkezik, míg anyazenekarának, a Black Sabbathnak 11 milliós hallgatótábora van a zeneszolgáltató felületen. Az örök rivális pályatárs Led Zeppelin picit jobban teljesít a maga 15 milliós táborával a Spotify-on; egyik legnagyobb sikerükkel, a Stairway to Heaven dallal is foglalkoztam. Nézzük meg a hard rock/heavy metal három alapítója közül a harmadik zenekar, a Deep Purple eredményeit is: Mély Bíborék jóval szerényebb – 6 milliós – követővel rendelkeznek, ami azért is furcsa, hiszen a Zep és a Sabbath már nem aktív zenekar, míg a Purple folyamatosan ad ki új lemezeket, turnéznak, jövő júliusban a Papp László Arénában lépnek fel, nekem már megvan a jegyem rá. Megnézem, hogyan tolják a klasszikus hard rockot a 80 felé bandukoló bácsik. 😊

KISS

Az amerikai glam vonal legendái is tollhegyre kerültek a ZSIMAgazinban 2022-ben: Bon Joviról ebben, míg a festék és furcsa űrruhák nagy barátairól, a KISS-ről itt lehetett olvasni. Bon Jovi 20 milliós rajongótáborral büszkélkedhet, a KISS ennek valamivel több mint a felével, 11 millióval.

Bon Jovi

A Red Hot Chili Peppers énekesét, Anthony Kiedis-t köszöntöttem nemrég hatvanadik születésnapja alkalmából. A funk rock fenegyerekei impozáns 26 milliós hallgatottsággal rendelkeznek, nyilván betudható a magas szám a közelmúltban megjelent új lemeznek és a sikeres – Magyarországot is értintő – turnénak.

Nézzünk meg egy rétegműfajt is, a punk rock ilyen: a stílussal és sikeres művelőivel itt foglalkoztam. A stílus amerikai életre hívója, a RAMONES majd 6 milliós táborral rendelkezik, míg a brit szigetek punk bajnokai közül a Sex Pistols szerény 1,5 milliós követővel bír. Az aktív punkbandák sorában a Bad Religion 2 millió embert mozgat meg a Spotifyon, míg az éppen búcsúzkodó NOFX szintén 1,5 millió hallgatóra számíthat. A punk mindig is rétegműfaj volt, bár azt gondolnám, hogy amikor a világ „tobzódik” a nehézségekben – járványok, háborúk, infláció, energiaválság -, akkor a (globális) rendszerkritikus punk erőre kap.

Nálam biztosan így volt, megosztva az olvasóimmal a saját 2022 Spotify statisztikámat:

a TOP 20-ban 12 punkdal szerepel: az első 4-ben, három Auróra nóta az új lemezről, a kiváló, aktuális „Teszt alatt a türelem”-ről, a negyedik az Offspring klasszikusa a „The Kids Aren’t Alright”, az ötödik a Jazztelen power blues rockjai közül a „Rocksztárok bűne”.

Auróra

A trash metal műfajt az én listámon a 11. helyezett Athrax képviseli az „Antisocial” opusszal, róluk itt lehet a ZSIMAgazin keretei között olvasni.

 

Felfért még a saját húszas összesítőmre többek között a svéd gótikus-glammes Ghost, az örökifjú, most is turnén lévő Scorpions és a német rockzene jelenlegi legjelentősebb terméke a Rammstein is.

 

Zárásként, minden kedves Olvasómnak a polgári új esztendőre egészségben, örömökben, boldogságban gazdag időszakot kívánok! 2023-ban is, ha tehetik és kedvük tartja, kövessék a ZSIMAgazint.

 

Jegyzetek:

[1] Minden adat havi elérési adatot mutat az éves stílus szerinti összesítéseket ide nem értve.

[2] https://www.shockmagazin.hu/hirek/ujbol-no-a-rockzene-nepszerusege-a-queen-a-mufaj-legjatszottabb-eloadoja

ZSIMAgazin

2022: amiről a Spotify mesél

Rosta Márton
Rosta Márton